Wanneer en op welk tijdstip kunnen we supplementen het beste innemen en welke kunnen we beter niet op hetzelfde moment met elkaar combineren? Om deze vragen te beantwoorden moeten we kijken naar de meest optimale omstandigheden voor opname van de stof in het bloed. Vitamines, mineralen en plantaardige supplementen kunnen een wisselwerking met elkaar hebben. We bespreken hier de supplementen die het meest worden gebruikt.

 

  • Op welke tijd welke supplementen?
  • De opname van mineralen
  • Welk tijdstip magnesium innemen?
  • Selenium
  • Wanneer vitamine C innemen?
  • De vetoplosbare vitamines A, D, E en K
  • Vitamine B complex
  • Visolie capsules
  • Probiotica

 

Op welke tijd welke supplementen?

Het is veruit het beste om zoveel mogelijk vitamines en mineralen via de voeding binnen te krijgen. Vitamines, mineralen en sporen bevinden zich voornamelijk in plantaardige voeding. Als u veel verse groentes, fruit, koudgeperste, ongeraffineerde plantaardige olie, noten en peulvruchten eet, zult u wellicht voldoende binnen krijgen. Veel mensen eten deze producten echter onvoldoende en bovendien is de plantaardige voeding in deze tijd minder rijk aan voedingsstoffen door monocultuur en door het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Het kan daarom raadzaam zijn supplementen te gebruiken. Een pillendoosje met verschillende vakjes kan helpen met het verdelen van de supplementen voor inname op verschillende momenten van de dag.

 

 Ochtend: nuchtere maag

 Pro- en prebiotica

 Ochtend: ontbijt

 Vitamine C, vitamine B complex
 Lunch of tussendoortje

 Calcium, Vitamine A, E, D, E, Selenium, visolie, vitamine C

 Avond: diner

 -

 Avond: een uur voor het slapen

 Magnesium, (eventueel) 5HTP, melatonine

 

De opname van mineralen

Mineralen werken in het lichaam vaak samen en horen in een bepaalde verhouding aanwezig te zijn. Op het moment dat deze verhouding verandert, kan er weer een tekort aan een ander mineraal ontstaan. Zo staat calcium in relatie tot magnesium en fosfor. Deze drie stoffen dienen in het lichaam aanwezig te zijn in een verhouding van 2:1:1. of 1:1:1

 

Magnesium

Wanneer magnesium innemen? Welk tijdstip?

Wanneer en op welk tijdstip kun je het beste magnesium innemen? Het is goed om te weten dat calcium en magnesium gaan, boven de 250 mg de strijd met elkaar aan als het gaat om de opname. Het is daarom verstandig om ze apart van elkaar in te nemen. Voor beide stoffen geldt dat het, in verband met de opname in het bloed, beter is om kleine hoeveelheden per keer in te nemen. Breek desnoods tabletten in tweeën. Het is bij deze combinatie ook mogelijk te kiezen voor een supplement dat beide mineralen bevat. Omdat magnesium een ontspannend effect heeft, kan dit het beste ‘s avonds bij of net na de maaltijd worden ingenomen. Vitamine D heeft een gunstige invloed op de calciumopname en magnesium draagt eraan bij dat vitamine D, onder invloed van het zonlicht, goed in ons lichaam wordt aangemaakt.

 

Selenium

Selenium is een sporenmineraal met antioxidante eigenschappen. Selenium ondersteunt het afweersysteem, draagt bij aan een normale productie van schildklierhormoon en de normale werking van de schildklier en is bovendien goed voor haar en nagels. Vroeger zat er veel selenium in de grond en we kregen dat via plantaardig voedsel binnen, maar tegenwoordig zijn de meeste landbouwgronden arm aan selenium. Selenium laat zich goed combineren met vitamine E, omdat ze elkaars opname vergemakkelijken. Ook vitamine C heeft een gunstige invloed op selenium.

 

Vitamine CWanneer vitamine C innemen?

Vitamine C zorgt voor een betere opname van ijzer. Wie een ijzersupplement neemt, kan dat het beste op een nuchtere maag in de ochtend innemen met een glas jus d’orange. Andersom is het voor de beste opname van ijzer en vitamine C een goed idee om de vitamine C in kleinere hoeveelheden, verdeeld over de dag, in te nemen. Ook goed in combinatie met voedsel en dan het liefst met groene groenten (ijzer) of met een stuk fruit (flavonoïden). Vitamine C op een nuchtere maag is niet aan te raden omdat de (wateroplosbare) vitamine C het lichaam dan weer te snel verlaat via de urinewegen. Met vitamine C kan prima in de ochtend worden begonnen, alsmede op andere momenten, maar liever niet ‘s avonds. Hoe meer verdeeld over de dag, hoe beter.

 

De vetoplosbare vitamines A, D, E en K

Vitamine A (en de voorloper Betacaroteen), D, E en K zijn vetoplosbare vitamines. Doordat ze vetoplosbaar zijn, kan het lichaam ze opslaan en zullen ze het lichaam niet snel via de urinewegen verlaten. Het is het beste deze vitamines niet al te laat op de dag in te nemen, rond de lunch bijvoorbeeld. Omdat deze vitamines graag worden gecombineerd met wat vet, is het aan te raden ze te combineren met bijvoorbeeld een visoliesupplement of met een half theelepeltje kokos- of olijfolie.

 

Vitamine BVitamine B complex

De meeste B vitamines zijn betrokken bij de omzetting van voedingsstoffen naar energie. Een vitamine B complex is derhalve dan ook energie-stimulerend.

Omdat de B-vitamines, net als vitamine C allemaal wateroplosbaar zijn, kan een vitamine B complex het beste in de ochtend of bij de (vroege) lunch worden ingenomen, tijdens of net na het eten.

 

Visolie capsules

Visolie moet altijd met voedsel worden ingenomen en het liefst tijdens het ontbijt of de lunch. Neem visolie niet voordat u gaat sporten of slapen. Het kan invloed hebben op de spijsvertering. Visolie is goed te combineren met de meeste andere supplementen.

 

Probiotica

Maagzuur is niet handig voor probiotica stammen. Ze zijn gevoelig voor maagzuur en andere stoffen in het spijsverteringssysteem en daarom is het het beste probiotica supplementen op een nuchtere maag in te nemen. De natuurlijke manier om probiotica via voeding binnen te krijgen is door het eten van gefermenteerd voedsel. Denk hierbij aan bijvoorbeeld (biologische) yoghurt en zuurkool.

 

Bij de inname van supplementen is het handig te weten wat mogelijke samenwerking of tegenwerking is van de stoffen. Hetzelfde geldt voor het combineren van supplementen en medicijnen. Als u medicijnen gebruikt en ook supplementen wilt nemen, is het verstandig daar zelf goed onderzoek naar te doen of u te laten adviseren en informeren door iemand die daarvoor heeft geleerd.