Iedereen weet dat vette vis gezond is. De richtlijn van het Voedingscentrum is dan ook om één of twee keer per week vette vis te eten voor de broodnodige aanvulling van visolie in uw lichaam. Dit heeft te maken met de belangrijke stoffen EPA en DHA in (vette) vis.

 

  • Wat zijn EPA en DHA?
  • Waar zitten EPA en DHA in?
  • EPA en DHA: waar zijn ze goed voor?
  • EPA, DHA en visolie supplementen

 

Wat zijn EPA en DHA?

Omega 3-vetzuren bestaan ​​uit EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). Elke levende cel in het lichaam heeft deze essentiële vetzuren nodig. Ze zijn onder meer nodig voor het opnieuw opbouwen en produceren van nieuwe cellen. De omega 3-vetzuren EPA en DHA uit vis hebben tal van goede eigenschappen voor het menselijk lichaam.

 

“Biologisch vlees en biologische eieren leveren de meeste omega 3-vetzuren” 

 

Waar zitten EPA en DHA in?

SardientjesEggsVisolie

 

EPA (eicosapentaeenzuur) is een visvetzuur die vooral voorkomt in vette vissoorten als sardines, haring, makreel en zalm, maar ook uit schaal- en schelpdieren. Hetzelfde geldt voor DHA (docosahexaeenzuur). Dit in tegenstelling tot ALA, oftewel alfa-linoleenzuur. Dit vetzuur treffen we vooral in plantaardige oliën aan, zoals lijnzaadolie. Zowel EPA als DHA zijn essentiële vetzuren. Dit zijn vetzuren die het menselijk lichaam niet zelf kan aanmaken maar wel nodig heeft. Ook eieren en vlees bevatten EPA, maar het EPA-gehalte in deze voedingsmiddelen wisselt sterk. Biologisch vlees en biologische eieren leveren de meeste omega 3-vetzuren.

 

“DHA en EPA ondersteunen beide de normale hersenfunctie”

 

EPA en DHA: waar zijn ze goed voor?

DHA is een belangrijke stof voor de normale hersenfunctie en goed voor het gezichtsvermogen¹. Ook EPA ondersteunt uw normale hersenfunctie¹, uw gezichtsvermogen en de hartfunctie².  Daarbij dragen deze vetzuren bij aan de instandhouding van normale triglyceridengehaltes in het bloed³ en zijn ze goed voor de bloeddruk⁴.

 

¹ Dit gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 250 mg DHA.
² Dit gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 250 mg EPA en DHA.
³ Dit gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 2 gram EPA/DHA en mag niet meer bedragen dan 5 gram per dag.
⁴ Dit gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 3 gram EPA/DHA en mag niet meer bedragen dan 5 gram per dag.

 

“We kunnen de essentiële omega 3-visvetzuren ook uit supplementen halen”

 

EPA, DHA en visolie supplementen

De essentiële omega 3-visvetzuren zijn niet alleen uit vis te halen. Niet iedereen redt het immers om één- of tweemaal per week vette vis op het menu te zetten. In dat geval zijn er diverse supplementen met visolie verkrijgbaar. U kunt bijvoorbeeld bij ons terecht voor Ultra Omega 3. Elke softgel Ultra Omega 3 bevat hoge concentraties omega 3-vetzuren en daarnaast de antioxidant vitamine E. Ook hebben wij Super EPA Visolie in ons assortiment. Deze capsules zijn samengesteld met moleculair gedistilleerde visolie en daarom van de hoogste kwaliteit. Onze Super DHA Visolie bevat tweemaal zoveel DHA (500 mg per softgel) als onze andere omega 3 visolie supplementen. Q10 Visolie wordt gemaakt van natuurlijke vis en is eveneens rijk aan omega 3-vetzuren. Last but not least, kunt u bij ons terecht voor Levertraan Olie. Hoewel veel mensen denken dat levertraan afkomstig is van walvissen, wordt levertraan uit de lever van kabeljauw, schelvis en andere vissen uit de kabeljauwfamilie gewonnen.

 

Wilt u weten welke van deze visolie supplementen het meest geschikt voor u is? Neem dan via tel. 075-612 12 47 contact op met onze vriendelijke medewerkers en zij zullen met u meedenken en u van persoonlijk advies voorzien.