Kurkuma is mogelijk het meest effectieve voedingssupplement dat er bestaat. Er zijn inmiddels ontelbare wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd. Hieruit komt naar voren dat voedingssupplementen met curcuminoïden en tetrahydrocurcuminoïden grote voordelen bieden voor uw lichaam en hersenen.

 

  • Top 7 best onderzochte gezondheidsvoordelen van kurkuma
  • Kurkuma bevat krachtige gezondheidsbevorderende eigenschappen
  • Kurkuma is een antioxidant en versterkt het afweersysteem*
  • Curcumine ondersteunt de werking van ons zenuwstelsel*
  • Kurkuma ondersteunt de hartfunctie en de bloedcirculatie*
  • Curcumine draagt bij aan gezonde luchtwegen*
  • Curcuminoïden helpen om soepele gewrichten te behouden*
  • Curkuma longa is goed voor de lever*

 

Top 7 best onderzochte gezondheidsvoordelen van kurkuma

Kurkuma werd al in 1937 wetenschappelijk onderzocht

Kurkuma wordt al duizenden jaren in India als keukenkruid gebruikt en als kruid om de gezondheid mee te ondersteunen. Sinds het begin van de vorige eeuw wordt er al wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de voordelen die kurkumawortel en de daarvan afgeleide stoffen bieden. Het wordt steeds duidelijker dat wat de Indiërs al lang weten, kurkuma echt verbindingen bevat die de gezondheid kunnen stimuleren en ondersteunen. Het eerste wetenschappelijke onderzoek naar kurkuma dateert uit maart 1937 en is uitvoerig beschreven in het gerenommeerde, medische blad ‘The Lancet’ (1). Vooral na 1990 is de belangstelling naar de gezondheidsvoordelen van kurkuma explosief gestegen.


1. Kurkuma bevat krachtige gezondheidsbevorderende eigenschappen

De meeste curcumines haalt u uit voedingssupplementen

Curcumine is het belangrijkste, actieve ingrediënt in kurkuma. Het is een zeer sterke antioxidant*. Het curcuminegehalte van (keuken)kurkuma is echter niet zo hoog. De meeste onderzoeken naar dit kruid gebruiken kurkuma extracten die voornamelijk curcumine bevatten, met doseringen van meestal meer dan 1 gram per dag. Dat is niet eenvoudig binnen te krijgen als u kurkuma alleen als keukenkruid gebruikt. Om een werkelijk effectieve hoeveelheid curcumine binnen te krijgen, zult u uw toevloed moeten nemen tot een kwalitatief hoogstaand voedingssupplement. Met twee capsules of zelfs maar één, heeft u uw dagelijkse hoeveelheid curcumines al binnen.


Curcumine is vetoplosbaar

KurkumaCurcumine wordt niet zo gemakkelijk opgenomen in de bloedbaan. Daarom wordt er BioPerine® aan de kurkuma voedingssupplementen toegevoegd. Dit is een natuurlijke stof (piperine) die wordt gewonnen uit zwarte peper (Piper nigrum) en die de opname van curcumines significant verbetert (2). Curcumine is vetoplosbaar. Het is daarom een goed idee een kurkuma supplement te combineren met een lepeltje olie, een visolie softgel of het het vlak voor een vetrijke maaltijd in te nemen.


2. Kurkuma is een antioxidant en versterkt het afweersysteem*

Oxidatieve schade lijkt een belangrijke factor te zijn bij veroudering. Vrije radicalen reageren met belangrijke organische stoffen, zoals vetzuren, eiwitten of DNA. Het is een normaal verschijnsel om vrije radicalen in ons lichaam te hebben, maar het moeten er niet te veel zijn. Antioxidanten zijn heilzaam omdat ze uw lichaam beschermen tegen (te veel) vrije radicalen. Curcumine is een krachtige antioxidant* die door zijn chemische structuur vrije radicalen neutraliseert. Bovendien stimuleert curcumine de activiteit van de antioxiderende enzymen. Het blokkeert de vrije radicalen en stimuleert vervolgens het afweersysteem.


3. Curcumine ondersteunt de werking van ons zenuwstelsel*

Vroeger werd aangenomen dat neuronen zich na de vroege kinderjaren niet meer konden repliceren. Tegenwoordig is bekend dat dit wel kan. Neuronen zijn in staat nieuwe verbindingen te vormen. Op sommige plekken in de hersenen kunnen ze zich ook vermenigvuldigen. BDNF is een soort celverjongend herseneiwit. Uit onderzoeken is gebleken dat er in de zomer meer BDNF in onze hersenen aanwezig is en minder in de winter. (3) Interessant is dat curcumine de hersenniveaus van BDNF kan verhogen. Dit is echter alleen nog via dierproeven aangetoond.


4. Kurkuma ondersteunt de hartfunctie en de bloedcirculatie*

Poeder va kurkumaKurkuma draagt bij aan het instandhouden van het endotheel. Dit is de binnenste bekleding van uw bloedvaten. In samenwerking met voldoende beweging en een gezond voedingspatroon kan curcumine bijdragen aan een normale hartfunctie* en een goede bloedsomloop*. Het gebruik van curcumine supplementen is een goede keuze voor mensen die een sterk en gezond hart en soepele bloedvaten* willen behouden omdat curcumine dus een sterke antioxidant is.


5. Curcumine draagt bij aan gezonde luchtwegen*

In een onderzoek uit 2007, dat is gepubliceerd door het National Institute of Health, (NIH) wordt aangetoond dat curcumine voordelen biedt bij het gezond houden van de longen en luchtwegen*. Curcumine oefent een beschermende functie uit op de longen. (4)


6. Curcuminoïden helpen om soepele gewrichten te behouden*

Curcumine is een gezond alternatief voor mensen die een mobiel bewegingsapparaat met soepele gewrichten* willen behouden. Curcumine bouwt versleten kraakbeen op, waardoor de gewrichten worden hersteld. De krachtige antioxiderende kracht van curcumine herstelt de oxidatieve schade.


Curcumine heeft een ‘supersterrenstatus’ onder de planten die de menselijke gezondheid ondersteunen, omdat het op een breed spectrum werkt, zonder dat er nadelen aan zijn verbonden. (5)


7. Curkuma longa is goed voor de lever*

KurkumawortelEr zijn vele onderzoeken gedaan naar de beschermende werking van curcuminoïden op de lever. De lever is het enige orgaan dat zichzelf bij beschadiging kan repareren. Het is zelfs mogelijk dat 25% van een lever weer helemaal tot de volledige grootte kan terug groeien. In de Ayurveda wordt kurkuma al eeuwen ingezet om de lever te versterken en gezond te houden. Omdat kurkuma de lever sterker maakt, kan het niet zomaar met andere middelen worden gecombineerd. Het gebruik van kurkuma dient dan eerst te worden overlegd met een deskundige.

 

Meer informatie over onze supplementen met kurkuma of curcumines?

Hier kunt u nog meer informatie vinden over de verschillende kurkuma supplementen.

Waarschuwing:
Niet geschikt bij zwangerschap, borstvoeding of stoornissen aan de galweg. Overleg met een deskundige als u bloedverdunners gebruikt.

 

*Deze gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn op dit moment in behandeling bij de EFSA.