Iedereen wil graag tot op hoge leeftijd mobiel blijven, maar weinig mensen zijn ook bereid te investeren in wat daarvoor nodig is. Wie de moeite neemt een gezonde levenswijze aan te houden met veel onbewerkte, verse vitaminerijke voeding en voldoende beweging heeft veel meer kans ook op de oude dag nog te kunnen genieten van een goede mobiliteit en een soepel bewegingsapparaat. Vooral intensieve beweging, waarbij er druk komt op de botten, is belangrijk om ze sterk te houden. Hierbij zijn krachttraining en hardlopen het meest effectief.

 

  • Vitamine D en Calcium
  • Kurkuma
  • Boswellia
  • Duivelsklauw

 

Deze gezonde levenswijze kan worden aangevuld met supplementen die de voeding en de levenswijze ondersteunen. Er zijn verschillende supplementen op de markt die kunnen bijdragen aan soepele gewrichten en sterke botten. Van vitamine D en K2 is inmiddels bekend dat ze bijdragen aan sterke botten. Er zijn nog wat andere opties.


1. Vitamine D en Calcium

Veel mensen hebben weinig vitamine D in hun bloed. Een reden hiervoor is dat we in Nederland op het Noordelijk halfrond leven en daar minder zon is dan in andere delen van de wereld. De twee belangrijkste manieren om vitamine D binnen te krijgen zijn:

 

a. door de huid bloot te stellen aan zonlicht

b. door vitamine D-supplementen te nemen.

 

Omdat het moeilijk is om voldoende vitamine D uit voedselbronnen te halen, kan suppletie een goede keuze zijn. Vooral als u niet veel tijd in de buitenlucht doorbrengt. Er zijn vitamine D capsules die uit lanoline (wolvet) zijn gemaakt, maar er bestaan ook vegetarische/veganistische capsules die uit paddestoelen of uit korstmos worden gemaakt.

2. Kurkuma

KurkumaKurkuma is een van de meest populaire supplementen als het gaat om het in stand houden van een goede gewrichtsfunctie en sterke botten*. Curcuminoïden zijn de biologisch actieve stoffen die hieraan bijdragen. Curcumine lijkt ontstekingsremmende effecten te hebben*. Ons 100% natuurlijk Curcumine C3 complex© is een gepatenteerd merk, met een gestandaardiseerd extract van de curcuma longa wortel. Het bevat 95% curcuminoïden. Kurkuma extract is gestandaardiseerd op de 3 belangrijkste curcuminoïden: curcumine, bisdemethoxycurcumine en demethoxycurcumine.


Hier vind u uitgebreide informatie over Kurkuma supplementen.

 

3. Boswellia

De Boswellia serrata is een boom uit de familie Burseraceae en groeit in Afrika en India. Sommige bomen uit deze familie vormen een geurige hars die als onderdeel van wierook wordt gebruikt. De biologisch actieve stoffen die een gunstige invloed op de gewrichten* hebben, zijn boswelliazuren. Er zijn zes boswelliazuren bekend. AKBA is de krachtigste. Dit boswelliazuur is bijvoorbeeld terug te vinden in Super Boswellia capsules. Boswellia capsules bevatten Boswellin®. Dit garandeert een hoog gehalte van wel 70 % aan boswelliazuren. Boswellia serrata extract is 100% natuurlijk en goed oplosbaar in water.

 

4. Duivelsklauw

DuivelsklauwDuivelsklauw wordt ook wel Harpagophytum procumbens genoemd. Deze plant bevat een chemische stof genaamd harpagoside. Hiervan wordt gezegd dat deze goed is voor soepel kraakbeen*. Duivelsklauw is een plant die in de woestijnen van Zuid-Afrika groeit. Deze plant staat vooral bekend om zijn ondersteunende invloed op de gewrichten. Duivelsklauw kan voor de smering van de gewrichten worden gebruikt om deze soepel te houden na een dag met veel beweging of intensieve training.

 

 

 


*Deze gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn op dit moment in behandeling bij de EFSA.