In ons huishouden beschikken we over een paar kleine plastic potjes met deksel en daarop een stickertje met onze naam. Bij tijd en wijle vul ik die potjes met allerlei verschillende supplementen. Het kan zomaar voorkomen dat zo’n potje wel 15 verschillende supplementen bevat.

 

Nou ben ik niet zo’n regelmatige slikker. Er zijn zeker periodes dat er bij ons thuis helemaal niets wordt geslikt. Maar ook periodes dat we dagelijks zo’n gevuld pillenpotje naar binnen werken. Dat werpt de vraag op of we ook te véél voedingssupplementen kunnen slikken. Overdrijven we het niet allemaal zo langzamerhand? Ons lichaam moet het tenslotte wel allemaal kunnen verwerken. Wat is de meest efficiënte hoeveelheid supplementen om per dag in te nemen?

 

  • Twee groepen: basis supplementen en planten- en kruidenextracten
  • Een gezond voedingspatroon is voor velen toch lastig
  • Melk zorgt er niet voor dat onze botten, skelet en tanden sterk blijven
  • De WHO zegt dat 20% van de bevolking niet genoeg magnesium binnen krijgt
  • Neem een keer de tijd om de etiketten te bestuderen
  • Voedingssupplementen op basis van planten- en kruiden extracten
  • Planten- en kruidenextracten zijn kwalitatief naar een hoger niveau getild
  • Samenvatting

 

Twee groepen: basis supplementen en planten- en kruidenextracten

SupplementenWe dienen als eerste onderscheid te maken tussen a) basissupplementen die vitamines en mineralen bevatten en b) voedingssupplementen die planten- en kruidenextracten bevatten. De eerste groep dient als aanvulling op ons voedingspatroon. En de tweede groep kunnen we gebruiken om onze gezondheid gericht te ondersteunen.

De reden dat we voedingssupplementen slikken is, omdat we allemaal graag gezond blijven, een sterk immuunsysteem willen behouden en op een vitale manier ouder willen worden. Iedereen is er inmiddels wel van doordrongen dat een gezond voedingspatroon met veel verse en onbewerkte producten goed is voor onze gezondheid. Maar we hebben ook te maken met het esthetische aspect: aan iemands buitenkant is doorgaans goed te zien wie zich weinig gelegen laat liggen aan een gezonde leefstijl en bijbehorend voedingspatroon en diegenen die dat wèl doen. De laatsten zijn energiek, hebben een gezond gewicht en een fris uitziende huid. Er zijn een paar vitaminesupplementen waarvan het een goed idee is deze op regelmatige basis in te nemen.

 

Een gezond voedingspatroon is voor velen toch lastigUnhealthy food

In een ideale wereld zouden we allemaal elke dag perfect uitgebalanceerde voeding eten, waarbij we 100% van de vitamines en mineralen die we nodig hebben uit verse, smakelijke en huisgemaakte voedingsmiddelen halen. In het echte leven gebeurt dat zelden.

 

Een gezond voedingspatroon met een gezonde leefstijl klinkt gemakkelijk, maar is voor velen toch lastig. Dat komt onder meer door de vele verleidingen die de voedingsindustrie ons brengt. De supermarkt -het uitgangsbord van diezelfde industrie- verleidt ons door middel van gunstige prijzen, kleurige folders en smakelijke geuren. En dan hebben we nog allerlei bedrijven die hun smakelijke, maar ongezonde voeding zelfs naar onze voordeur brengen: pizza’s, snackbarvoedsel, gefrituurde kipstukjes, noem maar op.

 

Melk zorgt er niet voor dat onze botten, skelet en tanden sterk blijven

Vitamin DWie van zichzelf weet dat hij of zij niet zo gezond eet als gewenst, kan dit inderdaad beter aanvullen met complete, vitamine- en mineraalrijke capsules. Net zo goed als we allemaal -zeker in de winter- het gebrek aan zonlicht dienen aan te vullen met vitamine D3 supplementen, liefst in combinatie met K2. Melk zorgt er niet voor dat onze botten, skelet en tanden sterk blijven, maar vitamine D3K2 doet dat wel.

 

MagnesiumDe WHO zegt dat 20% van de bevolking niet genoeg magnesium binnen krijgt

De World Health Organisation (WHO) geeft aan dat meer dan 20% van de bevolking in West- Europa niet genoeg magnesium binnen krijgt. Vaak heeft dit te maken met een onvolledig voedingspatroon. Omdat magnesium bij ontzettend veel functies in ons lichaam is betrokken, kan het zeker geen kwaad ook regelmatig een magnesium tablet in te nemen.

 

Een optimale vetzuurverhouding is van belang voor het goed functioneren van onze hersenen. Voeding voor de hersenen eigenlijk. Een omega 3-6-9 supplement mag dan ook niet in het basispakket ontbreken. Alhoewel we ook al veel kunnen bereiken door vooral goede vetten te gebruiken en transvetten uit de supermarkt te vermijden.

 

En dan zitten we op vier basis voedingssupplementen. Dat kunnen we gerust aanvullen met allerlei andere, nuttige pillen, maar toch moeten we suppletie uitvoeren met ‘beleid’. Ons lichaam moet wel in staat zijn alle stofjes op te nemen en te verwerken. Niet alleen de hoeveelheid is van belang, ook het tijdstip waarop supplementen worden ingenomen.

 

Neem een keer de tijd om de etiketten te bestuderen

Aan veel bewerkte voedingsmiddelen zijn vitamines, mineralen en eiwitten toegevoegd. Er bestaat zelfs sinaasappelsap waaraan calcium en vitamine D is toegevoegd. Neem een keer de tijd om de etiketten te bestuderen van de producten die u veel gebruikt om een overzicht te krijgen van de vitamines die u allemaal binnen krijgt. Het is maar de vraag of het zinvol is dagelijks 500% van de ADH of RI binnen te krijgen. Overdaad schaadt. Beter is het als u bewust en gericht supplementen in neemt. Lees erover en bepaal dan wat voor uw unieke situatie de beste supplementen zijn. Slik niet jarenlang dezelfde capsules, maar wissel het af en probeer af en toe iets nieuws.

 

Voedingssupplementen op basis van planten- en kruiden extracten

Herbs extractDe tweede groep is de groep voedingssupplementen die is gemaakt op basis van plantenextracten. Hiermee kunt u op een gerichte manier uw gezondheid ondersteunen. Plantenextracten worden al eeuwenlang door de mensheid gebruikt. Er is nog steeds veel oude en op ervaring gebaseerde kennis over deze planten beschikbaar. Het is minder dan een eeuw geleden dat we als mensheid nog volledig vertrouwden op gezonde voeding en specifieke kruiden en planten om ons immuunsysteem, onze geest en ons lichaam sterk en gezond te houden.

 

Planten- en kruidenextracten zijn kwalitatief naar een hoger niveau getild

Het voordeel van de huidige tijd is dat, door de technische ontwikkelingen, de kwaliteit van de planten- en kruidenextracten ook naar een hoger niveau is getild. Bovendien wordt er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de inhoudsstoffen. Kurkuma met als inhoudsstof ‘curcumines’ is daarvan een mooi voorbeeld. Ook Ashwagandha, een plant die al eeuwenlang in India wordt gebruikt, maakt momenteel een zegenrijke opmars in het, door stress geteisterde, Westen.

 

Samenvatting:

Beter dan elke dag ongericht enorme hoeveelheden voedingssupplementen naar binnen te werken, is het beter ze ook echt te gebruiken als aanvulling op ons dagelijkse voedingspatroon. Het is een idee om -met name bij bewerkte producten- een periode bij te houden welke voedingsmiddelen u veel gebruikt om zo inzicht te krijgen in de hoeveelheid vitamines en mineralen die u via verrijkte voedingsmiddelen binnen krijgt. Er zijn een paar voedingssupplementen die we altijd wel kunnen gebruiken: een goede multivitamine, vitamine D3K2, magnesium en omega 3-6-9 voor een optimale vetzuurverhouding. Voedingssupplementen op basis van planten- en kruidenextracten kunnen we gebruiken om onze gezondheid gericht te ondersteunen. Daarbij is het belangrijk niet jarenlang dezelfde supplementen te gebruiken, maar af en toe pauzes in te lassen en ook eens wat nieuws te proberen.

 

Contact met Vitaminesperpost.nl?

We verkopen in de webwinkel van Vitaminesperpost.nl veel interessante voedingssupplementen, zowel basis supplementen als planten- en kruidenextracten die u kunnen ondersteunen bij het behoud van uw gezondheid. Als u door de bomen het bos niet meer ziet, kunt u altijd bellen met onze deskundige medewerkers op telefoonnummer 075-612 12 47 (kantoortijden) of ons contactformulier invullen.