Bij een goede gezondheid hoort ook een goede bloeddruk. Een normale, generieke waarde is 120/80. Deze waarde is natuurlijk niet statisch. De één kan van nature andere waardes hebben dan andere en dan is het nog steeds ‘normaal’. Dit cijfer is een indicatie. Maar wat betekenen die cijfers eigenlijk precies? En zijn er mogelijkheden om op een natuurlijke manier een ‘goede’ bloeddruk te ondersteunen?

 

  • De betekenis van het woord ‘bloeddruk’
  • Een gezonde bloeddruk, hoe eerder het onderhoud, hoe beter
  • Er zijn een aantal leefstijlkeuzes die een gezond hart, gezonde bloedvaten en dus de bloeddruk ondersteunen
  • Zes supplementen die het hart en de bloedvaten ondersteunen
  • Nitraatrijke drankjes zijn goed voor de bloeddruk

 

De betekenis van het woord ‘bloeddruk’

BloeddrukmeterEen flink aantal keer per minuut, pompt ons hart bloed door het lichaam. Dit is essentieel om alles in het lichaam te voorzien van zuurstof en voedingsstoffen. Op het moment dat een bloedvat is gevuld met bloed, staat er druk op het bloedvat. Dat noemen we ‘bloeddruk’. Het geeft meteen aan hoe belangrijk de conditie van de bloedvaten is voor de bloeddruk. Slagaders zijn van nature flexibel en soepel, waardoor het bloed zich gemakkelijk door het lichaam verplaatst. Als de bloedvaten harder en smaller worden, beperkt dit de bloedstroom en moet ons hart harder werken.

 

Een gezonde bloeddruk, hoe eerder het onderhoud, hoe beter

Er zijn veel factoren die een hoge bloeddruk of lage bloeddruk kunnen veroorzaken en vaak is het een complexe mix van factoren. De meeste mensen hebben voor hun veertigste nog een normale bloeddruk. Hierna kunnen er veranderingen plaatsvinden. Maar het is niet zo dat veranderingen van bloeddruk ons ‘overkomen’. We kunnen zelf veel doen om op oudere leeftijd de controle over onze bloeddruk te behouden en deze te ondersteunen. Maar hoe jonger we beginnen met het onderhoud dat we kunnen doen om onze bloedvaten gezond te houden, hoe meer profijt we ervan zullen hebben als we boven de 50 komen.


Er zijn een aantal leefstijlkeuzes die een gezond hart, gezonde bloedvaten en dus de bloeddruk ondersteunen

 

  • WandelenBeweeg! Dans, zwem, fiets, ren en wandel! 
    Dit zijn manieren om op een goedkope natuurlijke manier beweging te krijgen. Sporten in een sportschool of op een sportclub zijn natuurlijk ook goede manieren. Door beweging komt er meer zuurstof in het bloed en wordt de stofwisseling verhoogd, wat de gewichtsbeheersing eveneens stimuleert.

  • Stop met roken. Het kan heus! 
    Het is enorm lastig om te stoppen met roken en iedereen weet inmiddels wel dat roken niet goed is voor de gezondheid. Wie flink doorrookt, kan op latere leeftijd minder soepele bloedvaten krijgen. Begin eens met het serieus bestuderen van alle middelen die tegenwoordig op de markt zijn om het stoppen met roken te ondersteunen zoals kauwgom, pleisters, pepermuntjes en vapers.

  • Groente en fruitEet gezond met veel verse groenten en fruit
    Een goed voedingspatroon is het halve werk. Groene (blad)groenten zorgen er samen met beweging voor dat het bloed zuurstofrijk blijft. En het lichaam krijgt op die manier tegelijkertijd voldoende vitamines en mineralen binnen. Twee keer per week vette vis zoals makreel, haring, sardines of anjovis houdt de vaten soepel.

  • Slaap voldoende en vermijd stress
    Ons lichaam heeft slaap nodig om de noodzakelijke reparaties uit te voeren. Langdurige stress is niet goed voor het lijf en dient daarom zo veel mogelijk te worden vermeden.

 

Zes supplementen die het hart en de bloedvaten ondersteunen

1. Omega 3 en 9 vetzuren
Omega 3Ook Het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad zijn overtuigd van de gunstige invloed die Omega vetzuren zoals alfa-linoleenzuur (ALA) en de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) hebben op het hart en de bloedvaten. Omega vetzuren kunnen zowel van plantaardige afkomst zijn zoals bijvoorbeeld uit chiazaadolie, walnootolie, sesamzaadolie en lijnzaadolie, als van dierlijke afkomst. Omdat het maar weinig mensen lukt om voldoende van deze kostbare Omega vetzuren via de voeding binnen te krijgen, is het verstandig vanaf jonge leeftijd met regelmaat extra vetzuren in te nemen om zo het onderhoud en de ‘APK’ van uw bloedvaten een goede toekomst te bieden.

2. Vitamine C
Vitamine C is een wateroplosbare vitamine die we via verse groenten en fruit binnen krijgen. Deze vitamine draagt in belangrijke mate bij aan het onderhoud van soepele bloedvaten. Vitamine C draagt bij aan de vorming van collageen. Dit is van belang voor de bloedvaten en voor het behoud van de vaatwanden. Een teveel aan vitamine C scheiden we eenvoudig uit via de urine. Er zijn verschillende vormen van vitamine C verkrijgbaar in supplement vorm. Fruitcapsules zoals duindoornbes, rozenbottel en vlierbes zijn natuurlijke vitamine C extracten, maar er zijn ook een paar andere varianten verkrijgbaar zoals Vitamine C ester 500 en 1000 mg, gewone vitamine C 1000 mg en natuurlijke vitamine C. Hier vind u nog meer informatie over vitamine C.

3. Planten Sterolen
Het is aangetoond dat plantenstanolesters het bloedcholesterol verlagen*. Van een hoog cholesterolgehalte wordt gezegd dat het niet gunstig is voor de bloeddruk. Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 1,5 à 3 g plantensterolen. Dat zijn 3 á 4 capsules per dag. De aanbeveling is om deze planten sterolen minstens een aaneengesloten periode van 1 maand te gebruiken.

* Deze gezondheidsclaim is in behandeling bij de Efsa.

4. Knoflook en meidoorn
KnoflookVan zowel de meidoornboom als van knoflook is de ondersteunende waarde voor hart en soepele bloedvaten bekend. Vitaminesperpost heeft daarom een mooi combinatiesupplement. Knoflook bevordert de doorbloeding* en meidoorn is goed voor hart en bloedvaten* Zwarte knoflook is ook een mooi supplement om de doorbloeding en het hart en de bloedvaten te ondersteunen*

* Deze gezondheidsclaims zijn in behandeling bij de Efsa.

5. Resveratrol
Resveratrol is een stof die van nature in de schil van rode druiven wordt aangetroffen. Resveratrol heeft krachtige antioxidante eigenschappen* en kan daardoor helpen gezonde cellen en weefsels te beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf, zoals zonlicht en (lucht)vervuiling. Daarnaast kan  resveratrol worden gebruikt ter ondersteuning van het hart en de bloedvaten*.

* Deze gezondheidsclaim is in behandeling bij de Efsa.

6. Kalium 100 mg
Kalium is een belangrijk mineraal voor ons lichaam. Het draagt bij aan het behoud van soepele spieren, het ondersteunt de bloeddruk en het is goed voor het zenuwstelsel. Vooral zalm, bananen en pure chocolade bevatten veel kalium.

 

Nitraatrijke drankjes zijn goed voor de bloeddruk

Uit een onderzoek door wetenschappers van het Maastrichts UMC, die de resultaten publiceerden in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Nutrition is af te leiden dat een nitraatrijk drankje per dag (60 ml) een goede aanvulling  kan zijn op gezonde voeding en supplementen die de bloeddruk ondersteunen. Gebruik daarvoor bieten- grapefruit- of koolrabi-, venkel of bleekselderijsap en maak een smoothie waarin één of meer van de volgende groenten zijn verwerkt: spinazie, raapstelen, waterkers, postelijn, snijbiet, Chinese kool, spitskool en paksoi. Lekker is het niet, maar soms heiligt het doel de middelen.