We horen de laatste tijd veel over soja. Het zou helpen bij overgangsklachten maar niet goed zijn voor de ontwikkeling van kinderen. De één zegt dat soja gezond is, de ander beweert het tegendeel en vegetariërs zweren juist vaak bij soja. Soja is duidelijk een controversieel voedingsproduct. Wij proberen hier de mythes te ontrafelen.

 

  • Wat is soja?
  • Soja is een veelgebruikte vleesvervanger
  • Ontbossing door soja
  • Soja bevat isoflavonen
  • Voedingssupplementen met soja

 

Wat is soja?

SojaplantjeSoja stamt van de sojaboon. Dit is een eenjarige vlinderbloemige peulvrucht met een hoog eiwit- en oliegehalte. Soja wordt voor diverse levensmiddelen ingezet. Zo worden er ketjap, tofu, tempé, tahoe, sojaolie en sojamelk van gemaakt. We onderscheiden twee soorten soja: gefermenteerde en niet-gefermenteerde soja, waarbij de gefermenteerde variant beter is voor het menselijk lichaam. Voor het verkrijgen van gefermenteerde soja wordt een proces gebruikt waarbij schimmels, gisten en bacteriën worden ingezet. Op deze manier worden de smaak, voedingswaarde, houdbaarheid en verteerbaarheid verandert. Voorbeelden van gefermenteerde soja zijn nattō, sojasaus, tempé, miso en plantaardige varianten van yoghurt. Dit proces vindt niet plaats bij niet-gefermenteerde soja. Deze behoudt zijn natuurlijke voedingswaarde, houdbaarheid, smaak en verteerbaarheid. Voorbeelden van niet-gefermenteerde soja zijn sojaolie, tofu en sojadrink. Daarnaast wordt soja op grote schaal ingezet in voorverpakte producten als koekjes, chocolade, pindakaas, ijs, margarine, sauzen en kant-en-klaar maaltijden.  

 

Veel vleesvervangers worden van soja gemaakt

 

Soja is een veelgebruikte vleesvervanger

TofuSoja wordt al eeuwen in China en Japan gegeten. Ook worden veel vleesvervangers van sojabonen gemaakt. Denk hierbij aan vegaburgers. Het zit dan ook boordevol voedingsstoffen. Zo treffen we in soja flinke hoeveelheden vitamine B1, B2, B6, B9 (foliumzuur) en vitamine K aan. Bovendien bevat soja magnesium, koper, kalium, ijzer, calcium, fosfor, mangaan en selenium. Boven alles bevat soja veel eiwit. Soja-eiwit bevat bovendien alle essentiële en niet-essentiële aminozuren. Daarnaast barst soja van de omega 6-vetten. Uiteindelijk is soja een prima vervanger voor vlees of zuivel maar alleen binnen een gevarieerd voedingspatroon. Let wel altijd op of de soja niet genetisch is gemodificeerd. 

 

Na China is Nederland de grootste importeur van soja

 

Ontbossing door soja

OntbossingSoja is niet alleen als voedingsmiddel controversieel. Feit is dat de sojateelt in Zuid-Amerikaanse landen een van de hoofdoorzaken is voor de grootschalig ontbossing aldaar en daarmee het uitsterven van dieren, verwoestijning en erosie. Opvallend is dat de meeste soja die hier wordt verbouwd, bestemd is voor veevoer. Na China is Nederland de grootste importeur van soja. Het wordt hier gebruikt als voer voor kippen, koeien en varkens. Slechts een klein deel van deze import-soja wordt ingezet voor vleesvervangers, make-up en wasmiddel. Met het oog op de ontbossing heeft soja dezer dagen diverse keurmerken voor ‘verantwoorde’ soja: RTRS, ProTerra, biologisch, EcoSocial of Fairtrade. Bovendien wordt ook buiten Zuid-Amerika in steeds meer andere landen soja verbouwd, bijvoorbeeld in Frankrijk.

 

Sojabonen passen uitstekend binnen een gevarieerd plantaardig dieet

 

Soja bevat isoflavonen

SojabonenSoja staat steeds meer in de belangstelling omdat het isoflavonen bevat. Deze flavonen maken de fyto-oestrogenen genisteïne en diadzeïne aan. Deze stoffen lijken sterk op het vrouwelijk geslachtshormoon oestrogeen. Wie veel soja eet, krijgt dus oestrogeenachtige stoffen binnen. Uit onderzoek is echter gebleken dat deze hoeveelheden minimaal zijn. In de manier waarop soja in het gemiddelde Nederlandse voedingspatroon wordt gebruikt, heeft het nauwelijks effect bij bijvoorbeeld overgangsverschijnselen. Dat soja de ontwikkeling van kinderen tegen zou werken, is een mythe rond soja die inmiddels eveneens is ontkracht. In veel Aziatische landen wordt veel meer soja geconsumeerd dan in het Westen en daar is geen enkele bijwerking van deze peulvrucht gevonden. Integendeel, sojabonen passen uitstekend binnen een gevarieerd plantaardig dieet.

 

Voedingssupplementen met soja

SojasausKoken met soja is dus prima. Daarnaast zijn er talloze voedingssupplementen met soja-isoflavonen verkrijgbaar. Zo kunt u bij ons terecht voor Soja Isoflavonen Extra Sterk met 200 mg per capsule. De vegetarische capsules zijn geliefd bij vrouwen van boven de veertig. Daarnaast verkopen we nattōkinase. Nattōkinase is een enzym dat wordt geïsoleerd uit nattō, een traditioneel Japans gerecht dat wordt gemaakt op basis van gefermenteerde sojabonen. in sommige van onze producten, zoals Ubiquinol, is soja verwerkt. Hierbij wordt louter niet genetisch gemodificeerde soja gebruikt.  

 

Ziet u door de bomen het bos niet meer en heeft u behoefte aan meer informatie of aan iemand die met u meedenkt? Aarzel niet en neem contact met ons op via tel. 075-612 12 47. Onze deskundige medewerkers staan u graag te woord.