Koffie en zijn vele nuttige stoffen Koffie en zijn vele nuttige stoffen

Is het al koffietijd? Zeker weten. ‘s Ochtends, ‘s middags én ‘s avonds. Het is duidelijk: Nederlanders drinken grote hoeveelheden koffie. Volgens het RIVM drinken we gemiddeld drie kopjes per dag. Ongezond? Onderzoek heeft uitgewezen dat het drinken van koffie geen nadelige effecten voor de gezondheid heeft. Aan koffie worden verschillende positieve eigenschappen toegeschreven. Dit dankzij de vele nuttige stoffen die het bevat.

 

Welke stoffen zitten er allemaal in koffie?

Als groene koffiebonen worden gebrand, ontstaat een aantal unieke componenten. Koffie bevat na het branden meer dan duizend (!) verschillende stoffen zoals vitamines, mineralen, polyfenolen, cafeïne én stoffen die een bijdrage leveren aan de smaak en geurbeleving. Dit wordt veroorzaakt door de reacties tussen aminozuren en koolhydraten. 

 

Antioxidanten in koffie: polyfenolen

Alleen koffie met cafeïne bevat polyfenolen. Deze vallen onder de antioxidanten. Antioxidanten zijn belangrijke stoffen die strijden tegen vrije radicalen. Eerder hebben we een leuk blog geschreven over wat polyfenolen zijn en waarom het handig is dat we ze binnen krijgen.

Koffie bevat na het branden meer dan duizend verschillende stoffen zoals vitamines, mineralen, polyfenolen, cafeïne, én stoffen die een bijdrage leveren aan de smaak en geurbeleving

Cafestol en kahweol in koffie

Lang werd gedacht dat cafestol en kahweol in koffie niet gunstig voor onze gezondheid zouden zijn. Zo zouden deze stoffen het cholesterolgehalte kunnen verhogen. Vandaag de dag denkt de wetenschap daar anders over. Uit recent onderzoek is gebleken dat cafestol en kahweol ook verantwoordelijk zijn voor enkele gunstige effecten. Bovendien bevat filterkoffie en koffie van koffiepads nauwelijks cafestol en kahweol omdat deze zijn achtergebleven op de filter. In ongefilterde koffie zoals bij French press, een percolator of Griekse en Turkse koffie, komen beperkte hoeveelheden cafestol en kahweol voor. Bij espresso wordt water door de koffie geperst en komt het zeer kort in aanraking met de koffie. Hierdoor wordt er minder cafestol en kahweol meegenomen.

Het effect van cafeïne 

Het is bekend dat koffie cafeïne bevat. Hoeveel cafeïne er in een kopje zit, hangt af van de koffieboon en manier van bereiden. Ook zit er verschil tussen gefilterde en ongefilterde koffie. Gefilterde koffie bevat meer goede stoffen dan ongefilterde koffie. Cafeïne is een stof die u wakker houdt. Cafeïne maakt alert en heeft een gunstige effect op uw concentratie. Dit is een reden waarom veel mensen de dag graag met een lekker kopje koffie beginnen. Tussen een half en tweeënhalf uur na het drinken van koffie ervaart u de effecten. Na 45 minuten is bijna alle cafeïne via maag en darmen opgenomen. De opname wordt vertraagd als er melk en suiker in koffie zit. De effecten zijn ongeveer drie uur lang merkbaar. We zijn eerder ingegaan op de kracht van cafeïne. U hoeft niet altijd aan koffie te denken als we het over cafeïne hebben. Zo bevatten de kolanoot en yerba mate van nature ook cafeïne.

Een kop koffie bevat gemiddeld 120 mg cafeïne

Kolanoot: een natuurlijke oppepper

De kolanoot is afkomstig uit West-Afrika. Vroeger kauwde men op kolanoten voor extra energie en om de geest helder te houden. Het werd ingezet als afrodisiacum en veel bij rituelen gebruikt. Kolanoten bevatten onder meer cafeïne, theobromine, tannines, fenolen proteïne en zetmeel. Kolanoten geven een oppeppend effect en een energieboost

Wat is yerba mate?

Ook yerba mate bevat cafeïne. Gemiddeld is dat ongeveer 70 mg per kop. Een kop koffie bevat gemiddeld 120 mg cafeïne. Naast cafeïne bevat yerba mate theobromine en theofylline. Van dit drankje wordt gezegd dat het de vetstowisseling ondersteunt* en een bijdrage levert aan behoud van een optimaal gewicht.* Het geeft energie*, verbeterd de concentratie* en helpt bij vermoeidheid.* Daarnaast is het ook nog eens goed voor de nierfunctie en urinewegen*.

*De gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn op dit moment in behandeling bij de EFSA.

Wat is het verschil tussen groene koffie en zwarte koffie? 

Het verschil tussen groene en zwarte koffie zit in de bewerking van de bonen. Groene koffiebonen zijn koffiebonen die niet zijn geroosterd. Doordat ze intact blijven, bevatten groene koffiebonen een hoog gehalte aan antioxidanten en chlorogeenzuur. Groene koffie wordt vaak gebruikt ter ondersteuning bij het afslanken. Van groene koffiebonen poeder wordt ook wel thee gemaakt of een lekkere smoothie.

 

Koffie als beauty-item

Behalve dat het drinken van koffie een sociale aangelegenheid is, wordt het ook ingezet als ingrediënt in verschillende beautyproducten. Denk hierbij aan crèmes, oliën, scrubs en zeep. Op deze manier is het verzachtend voor de huid en ondersteunend voor de collageenvorming. Het werkt vochtregulerend en gaat de effecten van veroudering tegen. 

Wilt u meer weten over een van de besproken stoffen en/of onze producten? Neem dan tijdens kantooruren contact op met onze deskundige medewerkers: tel. 075-612 12 47 (lokaal tarief).