Op 13 maart is het Internationale Dag van de Slaap. In Nederland is deze dag bedoeld om aandacht te vragen voor de gevolgen van een slechte nachtrust. Goed slapen is niet voor iedereen een feest, terwijl een goede nachtrust juist de ideale afsluiting is van een stressvolle dag.

 

  • Wat is de functie van slaap
  • Hoeveel slaap heeft u nodig?
  • Welke stoffen zijn betrokken om in slaap te komen?
  • Welke voedingsmiddelen hebben een positieve invloed op uw slaap?
  • Wat kunt u beter niet nemen voor het slapen gaan?
  • Wat is het verband tussen slecht slapen en overgewicht?
  • Supplementen die een gezonde slaap ondersteunen

 

Wat is de functie van slaap?

Wist u dat we gemiddeld een derde van ons leven slapen? Slaap kunt u zien als een APK-onderhoudsbeurt voor uw lichaam. Een goede nachtrust zorgt voor gezonde hersenen en herstelt het lichaam. Na een nacht goed slapen, krijgt u een beter geheugen en meer concentratie. Daarnaast wordt uw weerstand wordt verbeterd en blijft u op gewicht. Goed slapen is dus een must! Maar hoeveel slaap heeft iemand nodig?

 

Hoeveel slaap heeft u nodig?

De slaapbehoefte verschilt per persoon. De één staat na zes uur weer fris en fruitig op en een ander heeft minstens negen uur nodig. Hoeveel slaap u nodig hebt, hangt af van verschillende factoren, zoals:

 

  • leeftijd
  • geslacht
  • gezondheid
  • activiteit overdag

 

7 uur SlaapEen volwassene heeft 6-8 uur slaap nodig. Gemiddeld slapen Nederlanders iets meer dan 7 uur per nacht. Dat zou voldoende moeten zijn, maar uit de CBS-gezondheidsenquête van 2018 blijkt het tegendeel: 24% van de Nederlanders van 25 jaar en ouder gaf zelfs aan moeite te hebben met slapen. Dit varieert van wakker liggen tot een paar keer per nacht wakker worden. Een verontrustende boodschap, omdat een goede nachtrust belangrijk is voor het lichaam. Naast algemene adviezen voor een betere nachtrust, zoals een rustige slaapomgeving, een goed matras en een uur voor het slapen geen beeldscherm kijken, kunt u met uw voeding ook uw slaap positief beïnvloeden.

 

Welke voedingsmiddelen hebben een positieve invloed op de slaap? 

Tros bananenOm elke nacht in dromenland te belanden en uitgerust weer wakker te worden, heeft het lichaam bouwstenen nodig. Deze bouwstenen zijn nodig om stoffen aan te maken die de slaap kunnen bevorderen. Onderstaande voedingsmiddelen bevatten stoffen die slaapbevorderend werken.

 

  • volkoren granen
  • zilvervliesrijst
  • vis
  • felgekleurde groenten, zoals spinazie, broccoli, wortels, tomaat, bieten
  • peulvruchten
  • noten en zaden
  • kip
  • zuivel
  • banaan, kiwi, mango, aardbeien, perzik

 

Wat kunt u beter niet nemen voordat u gaat slapen?

Als u een moeilijke slaper bent, is het beter om ‘s avonds geen zware maaltijden te nuttigen. De avond afsluiten met een lekker kopje koffie met een stuk chocola of een goed glas wijn met een kaasplankje is evenmin aan te raden. Deze voedingsmiddelen bevatten namelijk stoffen aan die stimulerend werken. Hierdoor kunt u moeilijk in slaap vallen of 's nachts wakker worden. Het gevolg is dat u niet goed uitrust. Uit steeds meer onderzoek blijkt dat slaaptekort op langere termijn leidt tot overgewicht.

 

Wat is het verband tussen slecht slapen en overgewicht?

Er zijn steeds meer onderzoeken die een verband aantonen tussen slecht slapen en overgewicht. Na een goede nachtrust zijn de stoffen die zorgen voor honger en verzadiging in balans. De behoefte ontbreekt om meer te eten dan nodig is. Bij voldoende uren slaap zijn onze hersenen ook minder gevoelig voor ongezonde verleidingen. Als deze mechanismen door slecht slapen uit balans zijn, kan dit leiden tot meer eten met als gevolg overgewicht.

 

Supplementen die een gezonde slaap ondersteunen

Vrouw met kussenVoor iedereen is een goede nachtrust belangrijk. Met kleine aanpassingen in uw voedings- en leefgewoonten kunt u veel bereiken. Soms kan ondersteuning uitkomst bieden. Allereerst kunt u uw lichaam ondersteunen met een multivitamine. Verder zijn er nog andere supplementen in ons assortiment die een natuurlijke gezonde slaap bevordert, zoals Nachtrust Plus, Valeriaan en Hop. Hop lijkt een vreemde eend in de bijt, maar hop is een natuurlijk slaapmiddel. Lees hier meer over in het blog “Lekker slapen met hop.”

 

Wilt u meer weten over hoe u een natuurlijke gezonde slaap bevordert? Neem dan contact op met onze deskundige medewerkers. Zij staan je tijdens kantooruren graag te woord. Tel: 075-612 12 47 (lokaal tarief).