De lente is begonnen! De bomen worden groener en planten gaan bloeien. U zou verwachten dat door de hogere temperaturen en fellere zonnestralen iedereen zich na de welbekende ‘winterdip’ weer wat fitter gaat voelen. Helaas is dit niet altijd zo. Veel mensen zijn juist moe aan het begin van de lente. Wat kunt u hieraan doen? Beweging, voeding en stress zijn belangrijke factoren, maar er is meer!


Grote schoonmaak

MariadistelIn de traditionele Chinese Kruidenleer is de lente verbonden met het element hout. Dit element staat voor nieuw, het begin, groei en ontwikkeling. In de lente wordt alles weer wakker na een winterslaap. Zorg voor een nieuw begin door een grote schoonmaak te houden. U kunt deze grote schoonmaak ook op het lichaam toepassen. De organen die bij het element hout horen, zijn de lever en de galblaas. Het kan dan ook geen kwaad om de lever eens te ondersteunen bij het reinigen van het lichaam. Kruiden die u hierbij kunnen helpen, zijn mariadistel en kurkuma.


BewegingWandelen

Voldoende beweging geeft energie en is goed voor uw gezondheid. Hout is het element van beweging en flexibiliteit. Yoga en pilates zijn dan ook perfecte manieren om tijdens de lente in beweging te blijven. Maar ook een wandeling in de frisse lentelucht doet wonderen!


Voeding

Voeding kan veel invloed hebben op hoe u zich voelt. Een suikerrijke maaltijd kan resulteren in een dip en een gezonde maaltijd vol verse ingrediënten kan juist energie geven. Verschillende vitamines, mineralen en kruiden spelen een rol bij onze energiestofwisseling. Voornamelijk de B-vitamines en vitamine C kunnen helpen om vermoeidheid te verminderen. Maar ook de mineralen ijzer en magnesium spelen een grote rol.


Vitamines

FruitDe vitamines B2, B3, B5, B6, B11, B12 en C spelen een rol bij onze energiestofwisseling. Ze kunnen daardoor helpen om vermoeidheid te verminderen. De B-vitamines zitten vooral in producten van dierlijke afkomst en in groente en graanproducten.

 

Vitamine C komt voornamelijk voor in groente en fruit. Ook vitamine D is belangrijk, vooral voor vrouwen boven de 50 en mannen boven de 70.

 

Mineralen

Avocado

Naast deze vitamines spelen de mineralen ijzer en magnesium ook een rol bij het verminderen van moeheid. IJzer draagt daarnaast bij aan een normaal zuurstoftransport in het lichaam. IJzer komt vooral voor in vlees, brood en groenten. Magnesium is een heel belangrijk mineraal voor het menselijk lichaam. Het is betrokken bij meer dan 300 processen. Gelukkig komt het in veel verschillende voedingsmiddelen voor. Goede bronnen zijn groene bladgroenten, peulvruchten, noten, zaden en avocado.


Kruiden

Kruiden die energie kunnen geven, zijn onder meer:

  • Maca: dit is een adaptogeen. Dit houdt in dat het helpt om beter met lichamelijke of geestelijke stress om te gaan. Maca geeft niet alleen meer energie, het ondersteunt tevens de vruchtbaarheid, stimuleert het libido van man en vrouw en het kan bijdragen aan het verminderen van overgangsverschijnselen.

  • Yerba mate: dit is een boom die 3 stimulerende stoffen uit de xanthine-groep bevat. De belangrijkste is cafeïne . De cafeïne kan voor meer energie zorgen. Ook ondersteunt Yerba mate de vetstofwisseling. Het verbetert de concentratie en het is goed voor de nierfunctie en urinewegen. 

  • Guarana: Guarana zaden bevatten van nature cafeïne. Ze worden gebruikt bij vermoeidheid, om alertheid te bevorderen en voor meer geestelijke energie. Guarana wordt tevens gebruikt om het hongergevoel te verminderen en om de vetstofwisseling te ondersteunen.

  • Panax Ginseng: deze wortel gaat vermoeidheid tegen en stimuleert de hersenen en het concentratievermogen. Daarnaast wordt Panax ginseng gebruikt om het libido van man en vrouw op een natuurlijke manier te stimuleren. Bovendien is het goed voor de weerstand.