Wanneer kan ik het best probiotica innemen? Wanneer kan ik het best probiotica innemen?

Probiotica zijn trending en met een goede reden. Onze darmflora speelt namelijk een belangrijke rol bij het verteringsproces en de opname van voedingsstoffen. Probiotica kunnen een aanvulling zijn op een gezonde voeding. Waar moet u aan denken als u probiotica inneemt en welk tijdstip is het beste?

Wat zijn probiotica?

Bifidobacterium‘Probiotica’ is een overkoepelende term voor nuttige bacteriën die van nature in de darm voorkomen. Bij een gezonde darmflora zijn de nuttige en schadelijke bacteriën met elkaar in evenwicht. Bij veelvuldig gebruik van medicijnen, een zittende leefstijl en een ongezond eetpatroon kan in onze darmen een disbalans ontstaan. Dan kan probiotica uitkomst bieden. Niet te verwarren met prebiotica (let op de ‘e’). Dat zijn namelijk de vezels uit onze voeding die de bacteriën voeden die reeds in onze darmen leven. Tal van bacteriestammen bieden elk unieke voordelen. Probiotica worden gemeten in kolonievormende eenheden (k.v.e). Dit is een schatting van het aantal levensvatbare (levende) bacteriële cellen. Dit zijn vaak enorme getallen. We hebben immers minimaal 1 tot 10 miljard bacteriën per dag nodig om een positief effect te bereiken.

Wist u dat...

...de micro-organismen in ons lichaam, waaronder bacteriën, schimmels en virussen, goed zijn voor een gewicht van 1,5 kilo!

Welke bacteriestammen zijn er?

Vrouw eet yoghurt

We kennen een groot aantal bacteriegeslachten en -soorten die kunnen voorkomen in probiotica, zoals bijvoorbeeld Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium lactis, Streptococcus thermophilus, Lactobacillus paracasei.

De meest voorkomende bacteriën in de dunne darm zijn van de Lactobacillus-soort. Ze spelen een belangrijke rol bij het verteringsproces en de opname van voedingsstoffen.

L. acidophilus: een van de meest onderzochte (en populairste) soorten. Deze bacterie wordt vaak aangetroffen in gefermenteerd voedsel en toegevoegd aan yoghurt. ​

Bifidobacterium-soorten: het ​Bifidobacterium geslacht is in staat om melksuiker (lactose) om te zetten in melkzuur (lactaat) en hier energie uit te halen.

“Hollandse zuurkool is een perfect voorbeeld van probiotische voeding”

Probiotische voeding

Ingelegde groenten

We staan er misschien niet bij stil, maar talloze producten die we dagelijks eten en drinken, zijn gefermenteerd. Denk hierbij aan koffie, brood en kaas. De techniek van fermenteren wordt al eeuwenlang ingezet om de houdbaarheid van verse producten te verlengen. Bij het fermentatieproces ontstaan melkzuurbacteriën. Een bekend voorbeeld van probiotische voeding is kimchi, een Koreaans bijgerecht van pittige, ingelegde kool. Maar ook onze Hollandse zuurkool is een perfect voorbeeld van probiotische voeding. En heeft u wel eens van kombucha gehoord? Dit is een licht bruisende, gefermenteerde, koude thee die als alternatief voor frisdrank kan worden gedronken.

“Veel van de bacteriën uit voedingsmiddelen overleven de zuurtegraad van onze maag niet”

Waarom een probiotica supplement?

Kombucha

U kunt uw eigen darmflora gezond houden door gezond te eten en te leven. Vezelrijke voeding is belangrijk, omdat goede bacteriën in de darm deze vezels gebruiken als voedsel. Daarnaast kunt u uw darmen blij maken met probiotische voeding. Denk hierbij aan de eerdergenoemde gefermenteerde zuivelproducten als yoghurt, karnemelk, maar ook aan augurken, tempeh, zuurkool en andere ingelegde groentesoorten. Veel van de bacteriën uit voedingsmiddelen overleven de zuurtegraad van onze maag niet. Om die reden kan een probiotica supplement een goede aanvulling zijn op uw dagelijkse voeding.

Omdat de verhouding van de verschillende bacteriën in de darm per mens verschilt, kan er niet één bacteriestam worden aangewezen als de beste. Kies daarom voor een probiotica supplement dat een mix van verschillende stammen bevat.

Tip!

Bewaar uw probiotica supplement na opening in de koelkast. Zo blijft de kwaliteit zo goed mogelijk behouden.

Wanneer kan ik het best probiotica innemen?

Blije buik

Bij sommige merken die probiotica verkopen, wordt aangeraden om het supplement op nuchtere maag in te nemen. Bij andere wordt juist geadviseerd om probiotica tijdens het eten in te nemen. Verschillende onderzoeken laten zien dat het per bacteriestam kan verschillen wanneer deze het best overleeft. De probiotica supplementen van vitaminesperpost.nl kunnen zowel voor of tijdens het eten worden ingenomen. Volgens een studie uit 2017 werden positieve resultaten behaald met probiotica suppletie, ongeacht het moment van innemen. Daarnaast kan het belangrijk zijn om een probiotica supplement dagelijks rond dezelfde tijd in te nemen. Als het een keer niet lukt om de probiotica op dit tijdstip in te nemen, kunt u dit op een willekeurig moment alsnog doen.

Hoe vaak moet ik probiotica innemen?

Er is geen eenvoudig antwoord op hoe vaak u probiotica moet nemen. Onderzoekers zijn nog aan het uitzoeken wat probiotica kunnen betekenen voor onze gezondheid. De gebruikelijke dosering voor volwassenen varieert van 5 tot 10 miljard kolonievormende eenheden per dag. Hier hoeft, tenzij anders voorgeschreven, slechts één dosis per dag van worden genomen.

Bij gebruik van medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken, dient u eerst uw arts raadplegen.

Vragen of advies?

Wilt u meer weten over onze probiotica supplementen? Neem dan tijdens kantooruren contact op met onze medewerkers via tel.nr. +31 (0)75-612 12 47 (lokaal tarief).