Het wordt alsmaar duidelijker: vitamines en mineralen zijn van groot belang voor onze gezondheid. Wie ongezond eet en drinkt, niet genoeg slaapt en beweegt, zal dit op den duur onherroepelijk aan lijf en geest merken. Een van die mineralen is zink. We horen er niet vaak over maar zink is een echte multitasker!

 

  • Zink is een spoorelement
  • Waar zit zink in?
  • Wat doet zink?
  • Voedingssupplementen met zink


Zink is een spoorelement

Ons lichaam heeft allerlei mineralen en spoorelementen nodig om goed te kunnen functioneren. Gelukkig komen mineraaltekorten in Nederland nauwelijks voor. Van sommige mineralen krijgen we in deze huidige tijd wel teveel binnen, namelijk van natrium uit ons zout. We kunnen zelf geen mineralen of spoorelementen aanmaken. Spoorelementen zijn mineralen die uw lichaam maar weinig nodig heeft. Essentiële mineralen zijn calcium, magnesium, fosfor, kalium, natrium en chloor. Zink is een spoorelement dat ons lichaam wel nodig heeft, maar in beperkte mate.

 

Topleveranciers van zink zijn schelp- en schaaldieren

 
Waar zit zink in?

OesterWe treffen zink vooral aan in dierlijke producten zoals vlees. Maar ook vis, noten en zuivelproducten bevatten zink. Topleveranciers van zink zijn schelp- en schaaldieren, waarbij oesters de lijst aanvoeren. Buiten in dierlijke voeding, vinden we ook zink in brood, peulvruchten, rijst en noten. Hier zit echter veel minder zink in dan in dierlijke producten. Ter illustratie: in 100 gram oesters zit 16 mg zink, in 100 gram kaas 4 mg en in een sinaasappel maar 0,2 mg. Het menselijk lichaam neemt zink uit dierlijke producten sowieso makkelijker op dan uit plantaardige. Om de opname van zink te vergroten, is het bovendien goed om vezelrijk te eten.

 

‘Supermineraal’ zink is enorm belangrijk voor ons lijf en onze leden

 
Wat doet zink?

EyesGelukkig zijn er maar weinig Nederlanders die niet voldoende zink binnenkrijgen. Zink is namelijk enorm belangrijk voor ons lijf en onze leden. Dit ‘supermineraal’ is een echte multitasker en wordt dan ook bejubeld om de vele positieve eigenschappen. Zo draagt het bij aan de aanmaak van cellen en weefsels en speelt het een rol bij de bescherming van cellen tegen oxidatieve stress. Het is tevens goed voor ons immuunsysteem. Bovendien bevordert zink een normaal geheugen en leervermogen. Het helpt ook om scherp te blijven zien en draagt bij aan een normale hormoonhuishouding van zowel man als vrouw. Verder speelt zink een rol in uw uiterlijke verschijning. Het helpt namelijk bij de verzorging van de huid van binnenuit en speelt een rol bij het behoud van glanzend haar. Wie niet genoeg zink binnenkrijgt, merkt dit bijvoorbeeld aan een lage bloeddruk, witte vlekjes op de nagels, slechte huid, kloven, haaruitval, een verminderd smaak- en reukvermogen en afnemende eetlust.


Voedingssupplementen met zink

Een volwassene heeft dagelijks 15 mg zink nodig. Via onze voeding krijgen we gemiddeld 10 à 15 gram per dag binnen. Er zijn daarnaast talloze voedingssupplementen verkrijgbaar met zink. Bij vitaminesperpost.nl hebben we gekozen voor zink picolinaat. Dit is een vorm van zink die is gebonden aan picolinezuur. Het menselijk lichaam kan deze vorm van zink goed opnemen. Ons supplement bevat 50 mg zink picolinaat en is geschikt voor vegetariërs. De capsules zijn volgens IFS-kwaliteitsnormen gecapsuleerd.


Wilt u meer weten over mineralen, spoorelementen of specifiek zink? Neem dan gerust contact op met onze deskundige medewerkers. Zij zijn tijdens kantooruren bereikbaar via tel. 075-612 12 47.