Afslanken? Nopal is uw supplement!

Het gebruik van kruiden en heilzame planten maakt wereldwijd al eeuwenlang deel uit van onze samenleving. In ons tijdperk van wetenschap en technologie is het fascinerend te ontdekken dat eeuwenoude kruidenkennis en plantkunde nog steeds succesvol wordt toegepast. Zo ook met nopal. Inheems in Mexico en de zuidwestelijke woestijngebieden van de Verenigde Staten, wordt nopal niet alleen als voedsel en heilzame plant gebruikt, maar is het vandaag de dag ook een populair supplement bij afslanken.

De bekende nopal cactusWat is nopal?

Er was een tijd dat ik mijn hele huis vol met cactussen had staan. Menigmaal ben ik geprikt door deze leuke plantjes. Cactussen brengen naast hun grappige uiterlijk en scherpe stekels veel voordelen met zich mee. Wist u dat sommige soorten bijvoorbeeld eetbaar zijn? Bijvoorbeeld de Opuntia ficus-indican, ofwel nopal. Deze cactus kan wel 5 meter hoog worden. In Mexico is hij erg populair en zelfs tot nationale symbool gedoopt. Maar ook in het zuidwesten van de V.S tot aan het zuiden van Zuid-Amerika treft u deze cactus aan. Nopal produceert gele, rode of paarse bloemen en smakelijk felroze of rood, stekelig fruit. Mocht u in een van bovengenoemde werelddelen zijn geweest, is het u vast wel opgevallen dat deze cactus niet moeilijk is te vinden. Als u er één in het wild passeert, zijn de vruchten aanlokkelijk om te plukken. Maar pas op! Ook de vruchten zitten vol miniscuul kleine stekeltjes die nog lang voelbaar zijn als u niet oplet. In Europa wordt nopal in Italië en Spanje gecultiveerd.

Nopal is razend populair in de keuken  Smakelijke nopal schijven

Al van oudsher wordt de nopal cactus niet alleen als voedsel gebruikt, maar ook als heilzaam middel, bron van water en zelfs als bouwmateriaal. Het is wellicht voor de hand liggend dat de stekelige vrucht populair is om te eten. Vooral in Mexico, Argentinië, Peru, Chili en Uruguay zijn ze dol op de vrucht. Met name de platte schijven van de cactus zijn populair in de keuken. Deze worden volop in maaltijden verwerkt. Bijvoorbeeld als vulling voor een taco of zelfs in een smoothie. Heeft u wel eens een gebakken schijfje nopal geprobeerd? Nopal cactus kan verschillende smaken hebben, afhankelijk van hoe hij wordt gekookt. De smaken worden vaak omschreven als licht bitter, zuur, een beetje zuur met een algehele citrusachtige smaak. Uiteindelijk smaakt cactus naar een mengsel van paprika en okra.

“Wilt u afslanken?
Dan is het belangrijk om naast ondersteuning van een supplement ook uw leefstijl aan te passen.”

De nopal vruchtGezonde stoffen, afvallen en de voordelen van nopal

Wat kunnen we nog meer verwachten van de nopal? Wat wisten de inheemse volkeren wat wij nog niet wisten? Een grappig detail van de nopal is dat ‘ie een kater kan voorkomen*. Wellicht hij daardoor zo populair in Mexico met zijn befaamde tequilla. Maar waarschijnlijk heeft het meer te maken met alle voedingsstoffen die deze cactus bevat. Hij zit vol vezels, vitamines en belangrijke antioxidanten (polyfenolen). Dit is ook later niet onopgemerkt gebleven. Internet staat bol van onderzoeken over de nopal en diens invloed op onze gezondheid. Nopal bevat belangrijke mineralen zoals calcium, kalium en magnesium. Deze mineralen zijn nodig voor veel functies in ons lichaam, waaronder de gezondheid van uw botten, hart, zenuwen en spieren. Een bijkomend voordeel is dat nopal de vetstofwisseling ondersteunt*. De vezels in de cactus dragen bij aan een verzadigd gevoel. Vezels zijn tevens goed voor onze spijsvertering en zijn caloriearm. De combinatie van deze eigenschappen maakt dat nopal prima kan worden ingezet wanneer u besluit een aantal kilootjes kwijt te willen raken. Wees er wel bewust van dat wondermiddeltjes niet bestaan. Wilt u afslanken? Dan is het belangrijk om uw gehele leefstijl aan te passen.

“Wilt u op een meer eenvoudige manier gebruik maken van de gezondheidsvoordelen van nopal,
zonder het risico in een naald te bijten of te worden geprikt?
Een nopal supplement biedt uitkomst.”

Nopal in de vorm van een supplement 

Mocht u nou in een dappere bui zijn of een groot fan van exotisch eten: u kunt nopal thuis kweken en rauw of gekookt eten. De cactus leent zich zogezegd uitstekend voor in smoothies, salades of een warme maaltijd. Natuurlijk haalt u tijdens het bereiden eerst alle naaldjes weg. Wilt u op een meer eenvoudige manier gebruik maken van de gezondheidsvoordelen van nopal, zonder het risico in een naald te bijten of geprikt te worden? Een nopal supplement biedt uitkomst. Elke capsule bevat 500 mg nopal uit natuurlijke teelt.

Afslanken? Probeer deze tips!  Slim en gezond snacken

Wij geven u nog een aantal handige tips ter ondersteuning bij het afslanken.

Het slimme snacken

Kies voor slimme snacks. Het is beter om een ‘craving’ met gezond voedsel te bevredigen dan deze te negeren en later een ongezonde eetbui te riskeren. De beste keuzes voor een slimme snack zijn vullende, eiwitrijke snacks, zoals een schaaltje (plantaardige) yoghurt met fruit, een stukje (vegan) kaas, een eetlepel pindakaas op een stuk fruit of wat edamame boontjes.

Eet bewust

Als u eet, doe dat dan bewust. Ga zitten terwijl u eet. Zoek geen afleiding zoals uw telefoon, de tv of de krant. Neem de tijd voor uw maaltijd, kauw goed en eet rustig. Uit onderzoek blijkt dat we tot wel 40% meer calorieën binnenkrijgen als er sprake is van een afleidende activiteit en dat is zonde.

Sporten

Door dagelijks een serie push-ups, lunges en squats te doen (met tussenpozen van 30 seconden), kunt u spiermassa opbouwen en behouden. Hoe meer spieren u heeft, hoe hoger uw vetverbranding gedurende de dag zal zijn. Heeft u grote plannen voor het afslanken? Sport minimaal driemaal per week een uur lang intensief. Rustdagen tussen het sporten door zijn minstens zo belangrijk.

Eet met regelmaat

Houd u bloedsuikerspiegel stabiel door regelmatig volwaardige maaltijden en tussendoortjes te nemen. Zo voorkomt u eetbuien. Drie keer per dag een gezonde maaltijd en tussendoor een kleine snack is voldoende.

Eet minstens twee keer per dag fruit en groente tussendoor

Fruit bevat geen vet en bestaat voornamelijk uit water. Een slimme snack dus. Appels, aardbeien, citrusfruit, peren, bessen en watermeloen zijn prima om te eten. Een groente snack kunt u altijd nemen. Denk hierbij aan snoeptomaatjes, komkommer of paprika.

Slaap voldoende

Uit onderzoek is gebleken dat een goede nachtrust u kan helpen betere voedselkeuzes te maken. Als u goed uitgerust bent, bent u namelijk minder geneigd om te snacken door vermoeidheid of stress. Aanbevolen is om tussen de 7 en 9 uur te slapen.
*De gezondheidsclaims, gemaakt op basis van plantaardige inhoudsstoffen, zijn op dit moment in behandeling bij de EFSA.

Vragen? Neem contact met ons op

Vitaminesperpost.nl verkoopt diverse voedingssupplementen waarmee u een normaal gewicht kunt ondersteunen.
Heeft u nog vragen of wilt u hulp bij het maken van de voor u juiste keuze?
U kunt ons tijdens kantooruren bereiken op nummer  +31 (0)75-6121247 of via onze contactpagina.